Com cuidar les nostres articulacions

Quan arribem a certa edat comencen les temudes “xacres”, que solen incloure dolor i rigidesa articular

Les articulacions són estructures pertanyents a l’aparell locomotor que conformen la unió entre dos ossos, un os i un cartílag, o un os i una dent.

Classificació de les articulacions

Segons la composició d’una articulació, ens trobem amb:

  • Articulacions fibroses: Formades per teixit fibrós, molt rígid, que en alguns casos arriba a osificarse. La mobilitat és molt reduïda. El millor exemple són les sutures, que uneixen els principals ossos del crani.
  • Articulacions cartilaginoses: Aquí l’element connector és el cartílag, que tampoc permet massa moviment. Un exemple són les sínfisis que uneixen les vèrtebres.
  • Articulacions sinoviales: Es tracta de les més conegudes; la seva característica principal és l’existència d’una cavitat, denominada càpsula articular, que els aporta una elevada mobilitat. També posseeixen un líquid sinovial que lubrica l’articulació per evitar el fregament. El genoll és una articulació sinovial.

Desgast articular i activitat física

Les articulacions estan en constant moviment i sofreixen especialment el desgast amb el pas del temps. Quan arribem a certa edat comencen les temudes “xacres”, que solen incloure dolor i rigidesa articular. En aquest sentit existeix un proverbi xinès molt eloqüent que resa “Quan una porta no s’obre, chirría”. Així doncs, s’aconsella realitzar una activitat física de forma diària per evitar qualsevol degeneració articular. Aquest exercici ha d’estar adaptat a l’edat i la condició física de cadascun. No es tracta de córrer la marató ni d’aixecar quilos de pes, sinó de pujar les escales en lloc de l’ascensor, desplaçar-se caminant en lloc d’amb cotxe, etc.

Existeix una gran varietat d’activitats recomanades per mantenir la forma, com per exemple la natació, el ioga, el taichí, el pilates, la marxa, el senderisme, etc. L’important és practicar-ho amb freqüència.

Ara bé, l’excés d’activitat física també pot ser perjudicial per a les articulacions i fins i tot ser causa d’un desgast prematur. Els esportistes d’elit i les persones que exerceixen un treball en el qual es desenvolupen moviments repetitius solen sofrir de les articulacions. Fins i tot existeixen malalties professionals com el colze del tennista o el colze del golfista.

Desgast articular i higiene de vida

Un altre punt conflictiu de certes articulacions és que, en tractar-se de teixit no privilegiat lloc que no és vital per a l’organisme, se solen dipositar deixalles i toxines per evitar fer-ho en òrgans com el cor, el fetge o el cervell. Aquestes substàncies nocives (àcids, cristalls salins, tòxics, complexos antigen-anticòs, etc.) poden causar patologies degeneratives com l’artritis o la gota.

Per evitar-ho es recomana una alimentació adequada (alcalina, rica en antioxidants, minerals i vitamines, i pobra en aliments acidificantes, làctics, gluten, carns i productes refinats) així com realitzar cures de desintoxicació almenys dues vegades a l’any, una a la primavera i una altra a la tardor.

Els olis essencials, amb el seu ampli ventall molecular i la seva elevada concentració de principi actiu poden ser de gran ajuda per a la salut articular. Poden emprar-se per realitzar cures de desintoxicació, per descongestionar les articulacions, baixar la inflamació i calmar el dolor. En propers articles, Alfredo Fdez. Quevedo, farmacèutic especialitzat en olis essencials, ens explicarà com emprar-los.

Més informació a:

www.pranarom.com

http:// www.solucionesesnciales.com

FONT : LA VANGUARDIA
La informació proporcionada ha estat plantejada per recolzar, no reemplaçar, la relació directa que existeix els pacients/visitants d’aquest lloc web i el seu metge. Si té problemes de salut, consulti al seu metge.