Fita sanitaria: Traslladen a un nen en helicòpter amb circulació extracorpòria

Per primera vegada es recorre a l’ús d’aquest mitjà aeri ja que el petit pateix una greu malaltia que per a la curació es necessita un trasplantament de pulmó

La sanitat andalusa va realitzar el passat 30 de gener el primer trasllat d’un pacient pediàtric en helicòpter amb circulació extracorpòria. El petit, de tres anys d’edat, que necessita un trasplantament de pulmó, va viatjar en quatre hores de Màlaga a Barcelona, ​​on va arribar sense novetat i en bon estat.

El nen estava ingressat a l’UCI de l’Hospital Materno de Málaga per una afecció pulmonar que necessita una intervenció molt especialitzada. Els metges van decidir que era imprescindible traslladar el petit a l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, ​​el centre de referència per a aquests casos.

Parada a Alacant
El viatge va durar quatre hores i es van fer 8 anàlisi al pacient per controlar l’oxigenació

En el dispositiu van participar una vintena de professionals de l’hospital malagueny, així com del 061 i de l’helicòpter de l’Empresa Pública d’Emergències Sanitàries (EPES). “Ha estat el primer trasllat a ECMO [com es diu el pulmó i cor artificials] pediàtric aeri a Andalusia i el primer nacional pediàtric en helicòpter. L’equip el constituïen un intensivista pediàtric, una infermera de l’UCI de pediatria, un perfusionista i un cirurgià cardiovascular, a més de l’equip propi de l’helicòpter “, apunta el cap d’Urgències de Pediatria del Regional, Guillermo Milano.

Aquesta tècnica suplanta temporalment la funció del cor i els pulmons i manté la circulació de la sang i la presència d’oxigen en el cos. Es tracta de “l’últim recurs” en pacients amb patologia cardíaca o respiratòria greu, en què la gestió dels temps és molt important, i no es poden “córrer riscos innecessaris”, apunta l’intensivista Antonio Morales.

Màquina
Amb les sigles ECMO es designa a l’ús automàtic de pulmó i cor artificials

El dispositiu es va fer en coordinació amb l’hospital català i amb el 061. El cap de secció de l’UCI pediàtrica, José Camacho, ha assenyalat que “l’única opció per al trasllat era iniciar teràpia ECMO, és a dir, un suport de pulmó i cor artificial “. La ECMO substitueix el cor i el pulmó en pacients molt greus. Mentre estan connectats és temps que es guanya per intentar la seva recuperació.

Abans d’emprendre el vol l’equip d’especialistes va estar inspeccionant la nau, per planificar-ho tot fins al més mínim detall.

El vol va durar poc més de quatre hores. Van fer una primera etapa fins a Alacant on van parar a repostar i van reprendre el trasllat. Durant el trajecte van haver d’anar fent anàlisis al petit per assegurar que la seva oxigenació era correcta. “De Màlaga a Alacant vam arribar als 5.000 peus, encara que més tard ens vam mantenir a 1.500. Depenent de l’altura, pot augmentar o disminuir l’oxigenació del pacient, de manera que vam fer vuit analítiques des que vam sortir i fins que vam arribar per veure si era necessari variar els paràmetres de ventilació “, comenta un dels especialista que van estar al trasllat.

Minuciositat
Els especialistes que van participar en el trasllat ho tenien tot absolutament planificat

La infermera de crítics Cristina Arcos també mostra la seva satisfacció per la fita aconseguida: “Que tots fossin reeixits va ser un repte i que el pacient arribés en circumstàncies òptimes ha estat un orgull”.

El cirurgià cardiovascular infantil Francisco Vera va participar en el dispositiu per si sorgia alguna complicació. “El trasllat es va dur a terme sense cap incidència, es notava que s’havien estudiat molt bé les necessitats i possibles problemes durant el transport”.

Font: LA VANGUARDIA